باید از تحریم حقایق جنگ تحمیلی جلوگیری کرد/وصیتنامه شهدا یک گنجینه ادبی است
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۲۶۱۹
معاون ادبیات و تاریخ سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: باید توجه داشته باشیم که وصیتنامه شهدا و توجه به طرز تفکر و اعتقادات آنها بسیار ارزشمند است لذا با تولید کتاب و یا تبدیل اطلاعات به فیلمهای سینمایی و یا انیمیشن دغدغه اشاعه فرهنگ دفاع مقدس را همواره در جامعه زنده نگه داریم.
سید بهزاد میر احمدی در گفتوگو با خبرگزاری میزان پیرامون سرانه مطالعه در کشور گفت: تکنولوژی و پیشرفت سبب شده که ذائقه مردم در جامعه نیز تغییر کند و اکنون بیشتر انتشاراتیها اقدام به تولید کتابهای صوتی و یا pdf کنند، دغدغههای متعدد جامعه سبب میشود مردم زمان کمتری برای مطالعه داشته باشند لذا ترجیحا به کتابهای صوتی روی میآورند و بدین ترتیب میتوانند حتی در زمان رانندگی نیز کتابهای مورد علاقه خود را بشنوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا ادامه داد: اکنون بسیاری از کتابهای ارتش به صورت صوتی در اختیار رادیو ایران قرار گرفته و هر روز پخش میشوند علاقمندان میتوانند هر لحظه در هرجا با گرفتن رادیو ایران به شنیدن کتابهای صوتی بپردازند.
میراحمدی پیرامون سرانه مطالعه در کشور بیان کرد: نمیتوان کتمان کرد که سرانه مطالعه در کشور ما پایین است، اما فراغتی که از بیماری کرونا ایجاد شد سبب شد تا مردم متوجه اهمیت مطالعه شوند البته در این میان نقش رقیب خوش خط و خال یعنی فضای مجازی را نباید نادیده گرفت بااین حال تاکید دارم که کتابهای دفاع مقدس همواره طرفداران و علاقمندان خاص خود را داشته و همچنان نیز علاقهمندان خاص خود را دارند.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنیدمعاون ادبیات و تاریخ سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، پیرامون لزوم توجه به پژوهش در جامعه امروز افزود: افزایش مطالعه و گرایش جامعه به خصوص نسل نوجوانان و جوانان نیازمند تغییر در حوزه آموزش است از سوی دیگر گرایش بیشتر جوانان به پژوهش میتواند آنان را بیش از هر زمان دیگری به مطالعه علاقمند کند.
وی پیرامون تلاش معاونت ادبیات و تاریخ سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ابراز کرد: ما همواره تلاش کرده ایم تا با ارائه کتابهای تولید شده ایثارهای جامعه ارتشی را در هشت سال دفاع مقدس برای جامعه مطرح کنیم لذا تاکنون ۸۰ عنوان کتاب در قالب pdf تهیه و در سایت «سها دات آی آر» به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار دادهایم البته اپلیکیشن جدیدی برای تبدیل کتابها به کتابهای اندرویدی در نظر گرفته شده که به زودی کمک فراوانی برای ارائه کتابها در فضای مجازی خواهد کرد بدین ترتیب در سال ۱۴۰۰ تعداد قابل توجهی از کتابهای این حوزه در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
میراحمدی پیرامون اهمیت و ارزش مطالعه بیان کرد: مطالعه همیشه به عنوان یک کار ارزشمند شناخته میشود این رویکرد علاوه بر بالا بردن دایره لغات میتواند تاثیر مستقیمی بر روابط افراد با جامعه داشته باشد و در عین حال اطلاعات آنان را افزایش خواهد داد، مطالعه زمینه را برای افزایش فرهنگ جامعه فراهم کرده و در آینده شاهد تحول و رشد افراد خواهد بود.
وی در مورد شیوه گرایش به مطالعه ابراز کرد: کسانی که به مطالعه میپردازند به مطالعه عادت کرده و پس از مدتی به عنوان علاقهمندان به مطالعه کتاب در جامعه تبدیل خواهند شد لذا خواندن هر گونه کتاب میتواند ارزشمند باشد خصوصاً اگر این کتابها در حوزه ادبیات دفاع مقدس باشند.
میراحمدی پیرامون اهمیت استفاده از گنجینه دفاع مقدس در آثار ادبی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود بیان فرمودند که هشت سال دفاع مقدس به عنوان یک گنج است لذا مسئولین حوزه فرهنگ باید به این مهم توجه داشته و تنها شعارگونه با آن برخورد نکنند، بلکه تلاش کنند تا این گنج مهم را ارج نهاده و از آن نگهداری کنند برای این مهم باید توجه داشت که ابتدا از تحریم حقایق جنگ باید جلوگیری کرد لذا باید آن را خودمان تدوین کنیم تا از هرگونه تحریف دور بماند.
این نویسنده کتاب در همین راستا خاطرنشان کرد: باید از آن حراست شود و به تدوین کتاب و بیان ابعاد هشت سال دفاع مقدس بپردازیم. باید توجه داشته باشیم که وصیتنامه شهدا و توجه به طرز تفکر و اعتقادات آنها بسیار ارزشمند است لذا با تولید کتاب و یا تبدیل اطلاعات به فیلمهای سینمایی و یا انیمیشن دغدغه اشاعه فرهنگ دفاع مقدس را همواره در جامعه زنده نگه داریم.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار ادبیات بازار نشرمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات بازار نشر دفاع مقدس کتاب ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۲۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتابهایی که اگر فیلم شوند، پرفروش میشوند
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهناز سعیدحسینی- مریم قربان زاده نویسنده شناخته شدهای در کشور ما است که عموماً او را با کتاب «خاتون» و «قوماندان» که توجه و تقریظ رهبر انقلاب را به دنبال داشت، میشناسند، اما این نویسنده صاحب سبک کتابهای متعدد و قابل توجهی در حوزه ادبیات دفاع مقدس با تمرکز ویژه بر روی نقش بانوان دارد که نه تنها هم قد و قواره خاتون و قوماندان هستند، بلکه حتی میتوان این کتابها و ویژه حوض شربت این نویسنده را یک سر و گردن بلندتر هم دانست. با این بانوی نویسنده گپ و گفتی درباره ادبیات دفاع مقدس و نقش زنان در این ادبیات داشتیم که با هم در ادامه میخوانیم:
خانم قربان زاده! از نظر شما اهمیت پرداختن به شخصیت مادران و همسران شهدا یا جانبازان چیست؟ این پرداخت چه کمکی میتواند به وضعیت امروز ما در حوزه زنان بکند؟
ما در جامعه و به خصوص در مورد نوجوانها نیاز به الگو داریم. از این منظر خواندن از موفقیتها و توفیقات افراد حتماً اثرگذار خواهد بود و به تغییر دیدگاه خیلی از خانمهایی که مشکلات و مسائل زندگی شان تقریباً شبیه آنها است، کمک میکند. کلاً قصه گویی ما ایرانیها سر همین ماجرا است. از کودکی دنبال این مسئله بودیم که ببینیم آن شخص چطور مشکلش را حل کرد و در آن افسانه چه اتفاقی افتاد و برای آن اسطوره چه مسئلهای پیشآمد و بعد بعد به خودمان بگوییم پس تو هم میتوانی همان راه را بروی و موفق شوی.
الگویی برای زنان امروز
زن امروز جامعه ما یک مقدار سردرگم شده است. نمیداند که دقیقاً از خودش چه میخواهد. دلش میخواهد یک مادر خیلی خوب و کامل باشد، دلش میخواهد تحصیل کرده در مدارج عالی باشد، دلش میخواهد یک مانکن باشد ... نمیداند چه میخواهد و به همین دلیل هر دری را میزند تا ببیند کدام یک از این جنبهها میتواند او را به آرامش برساند. دیدن الگوها و شنیدن زندگی آنها از این جهت که این راه را نشان میدهد و الگویی میشود تا به راه دیگری هم فکر کرد و طور دیگری هم نگاه کرد، اهمیت دارد.
کیفیت کتابهای منتشر شده در این زمینه چگونه است؟
آن چنان نیست که انتظار میرود و لایق این حوزه است. علی رغم تنوعی که به لحاظ موضوعات و افراد و سوژهها و زندگیهایی که بازتاب داده میشود، کتابها خیلی متنوع نیستند؛ یعنی انگار روی یک سیر خط زمانی پیش میروند. هرچند همه آنها یک جاهایی باهم دیگر فرق میکنند اما در نهایت یک زندگی شبیه زندگی یکی دیگر شد. گرچه سبک زندگی آدمهایی که در این مسیر هستند تا حدودی شبیه هم هست، اما این شباهت یک وقتهایی باعث شده که خواننده را نتواند قانع برای خواندن کتاب جدید کند. تعجیلی هم که ناشرها دارند برای کتابهای این سبکی که به فلان مراسم و به فلان تاریخ برسد و در کنارش عدم همکاری خانوادهها باعث میشود نویسنده فراغ بال نداشته باشد و نتواند ان چنان که دلش میخواهد بنویسد همین منجر میشود به کتابسازی.
حجم کار زیاد است و همه دلشان میخواهد در این حوزه باشند و برای خودشان کلی تکلیف و وظیفه تعیین کردهاند، اما به لحاظ کیفیت آنچه که باید باشد نیست. ضعف ادبی و قدرت مانور ادبیات، به لحاظ تاریخی و نگاه جدید و خلاقی که نویسنده باید داشته باشد بر فقر آثار می افزاید و همینها دست به دست هم میدهد که این کارهای ضعیف بر کارهای قوی غلبه کند و کارهای قوی چوب کارهای ضعیف را بخورد.
ضربه به ادبیات پایداری و کتابهایی که طعم و نمک ندارند
این کتاب سازیها چه آسیبی میزنند و در مقابل چه کار باید کرد؟
دلم میخواهد به نهادها و ارگانهای مسئول بگوییم که کاری نکنند! حداقل در حوزهی ادبیات و بحثهای رسانهای کاری نکنند. ما بیشترین ضربه را از همین نهادها و ارگانها و سازمانهایی خوردیم که دلشان میخواست بیلان کاری پر کنند و زودتر طرحها را به تولید برسانند و کتابها را منتشر کنند و لیست بدهند و جدول پر کنند. علی الخصوص بسیاری از اینها نگاه ادبی به کتابها ندارند؛ نگاه اعتقادی دارند و آن احساس تکلیف_ که حتماً محترم و مقدس است_ باعث ورود آنها شده اما بیشتر آسیب میزنند. چقدر از ادبای کشور و اهل پژوهش و ادبیات، در مصادر تولید کتابهای حوزه دفاع مقدس هستند؟ چقدر رستههای نظامی یا دولتی در مناصب تولید این آثارند؟ در این شکل دیگر آن شانیتی که کار ادبی باید داشته باشد و در ادبیات پایداری خودش را نشان بدهد، ندارد. چون آن ارگان و نهاد و موسسه دنبال این هستند که زودتر کتابش دربیاید و بعد بتواند آن را بگذارد روی میز و جلو بقیهی نهادها و ارگانها بگوید مثلاً من این کتاب را چاپ کردم و این سوژه ما بوده و مسائل این چنینی...
این کارها به ادبیات پایداری آسیب زده است. بسیاری از این کتابها خشک و بیروح هستند و طعم و نمک ندارند.
نظرتان درباره جایزهها چیست؟
جایزهها با هدف رشد و شناسایی و تشویق نویسندههاست اما عملاً جایزهها برای کتابهای سفارشی خود نهادهای سفارش دهنده است. وقتی خودشان کتاب مینویسند، خودشان تقدیر و خودشان چاپ میکنند باید خودشان هم کتاب را بخوانند!
این قسمت ماجرا آزار دهنده است و کار برای نویسندههایی که بخواهند مستقل کار کنند و زیر بلیت کسی نباشند، سخت است و نامشان در لیست کاندیداهای جوایز قرار نمیگیرد.
اعتبار جوایز به آثاری است که بر میگزینند. انتخاب آثار ضعیف به صرف این که سفارش دهنده یا ناشر یا داوران دستی در تولید آن داشتهاند، ضربه زدن به اعتبار جوایز ادبی است و نویسندگان اصیل ترجیح میدهند اصلاً در چنین جوایزی شرکت نکنند.
یعنی شما معتقد هستید برای تولید آثار بهتر و بیشتر در حوزه دفاع مقدس به حمایت نهادها و ارگانها هیچ نیازی نیست؟
این حمایتها و احساس تکلیفهای نادرست باعث شده ما با لشکری از آدمها مواجه باشیم که توهم نویسندگی دارند. فضا آن قدر بیدر و پیکر شده که همه دل شان برای شهدا میسوزد و احساس میکنند باید قلم دست بگیرد و بنویسد. اما این افراد ادبیات را نمیشناسند و با شرکت در چند کلاس و دوره فکر میکنند نویسنده شدهاند. نویسندهای که رمان نخوانده و ادبیات و سبکها و اصلاً جریانات ادبی را نمیشناسد، چطور میتواند نویسندگی کند؟ به صرف اینکه قلم خوبی دارد؟
قلمهایی که نیاز به رشد دارند
این قلم قابل احترام است اما همان قلم نیاز به رشد و پرورش دارد. با چهار تا کارگاه و کلاس نویسندگی که آدم نویسنده نمیشود. اما این اتفاق دارد میافتد و کرور کرور از این مدل آدمها میآیند و کتاب مینویسند. هر چند با همان کتاب اول _متاسفانه بگوییم یا خوشبختانه _خلع سلاح میشوند و دیگر اقبالی به سمتشان پیدا نمیشود. این درد هم دامنگیر افراد است و هم دامنگیر ادبیات. یک بار یکی از ناشران از من خواست تا بر کار نویسندگانشان نظارت کنم. یکی از شروط من برای این کار این بود که این نویسندهها صد رمان برتر دنیا را خوانده باشند و لیست رمانهای خوانده شدهشان را به من بدهند. اما آن ناشر خندید و گفت شما خیلی توقعتان بالا است!
طبیعی است وقتی اینطور به ادبیات نگاه میکنند نباید منتظر کتابهای مانا و تأثیر گذار باشیم.
مساله مهم دیگر اینکه با وجود کتابهای ضعیف و سطحی، ما کتاب خوب در حوزه دفاع مقدس کم نداریم، چرا از این کتابها به اندازه کافی اقتباس نشده است و ما فیلم خوب دفاع مقدسی هم کم داریم؟
این را باید از کارگردانها و سینماگران و تهیه کنندهها بپرسید. سرمایه گذاری در این گونه موضوعات توجیه پذیر است و میتوانند سرمایهشان را برگردانند. مردم ادبیات پایداری را دوست دارند و از فیلمهایی که ساخته میشود استقبال میکنند.
چه طور میتوان یک زنجیره کامل از کتاب تا اثر هنری مثل تئاتر، فیلم، مستند، انمیشن و در کشور ایجاد کرد؟
سینمای ما هنوز نفهمیده که اصالت با متن و با کتاب است. همان طور که بازیگر نمیداند اصالت با کارگردان است و کارگردان از او مهمتر است. کتابهای خوب دفاع مقدس کارهای آمادهای هستند. علی الخصوص کارهایی که مربوط باشد به زندگی همسران شهداست، صحنههای نظامی و هزینه بردار هم ندارد که خرجش بالا باشد. سوژه این کتابها هم مورد نیاز جامعه است. اینکه در سالهای پس از پیروزی انقلاب سراغ این سوژهها نرفتند واقعاً برای من هم جای سؤال دارد. یک بخشاش شاید بحث همین رسانهها و مطبوعات و تلویزیون است که این نیاز را منتقل و این بستر را فراهم نکردهاند تا گفتوگویی بین نویسنده و فیلمنامهنویس یا تهیهکننده اتفاق بیافتد و نویسنده بتواند تهیهکننده و کارگردان را مجاب کند که آنچه نوشته است ارزش فیلم ساختن را دارد. گفتوگویی بین این دو گروه برقرار نمیشود.
به هر حال برای بسیاری از کارگردانها و تهیه کنندهها اقتصاد خیلی مهم هست و بالاخره بحث اقتصاد سینما چیزی نیست که آدم بتواند از آن بگذرد یا حتی بخواهد زیر سوالش ببرد اما بعضی از کارها و کتابهای دفاع مقدس آن قدر خوب هستند که اگر ساخته شوند بازخورد خوبی خواهد داشت و مطمئناً تهیه کنندگان میتوانند به بازگشت سرمایه خودشان مطمئن باشند. چه بسا که بیش از بازگشت سرمایه هم برایشان داشته باشد؛ چیزی که تا الان تجربه نشان داده فیلمهای خانوادگی طیب و طاهر با دیالوگهای خلاقانه و با صحنه پردازیهای فکر شده توانستهاند مردم را به تماشای خودشان بکشانند و موفق شوند.
انتهای پیام/